Quasi alle algemene ziekenhuizen in België gebruiken het AssurCard-systeem. Hierdoor heeft het ziekenhuis de zekerheid dat de facturen betaald worden binnen de 30 dagen. 

Aansluiten als ziekenhuis

Aansluiting aan het AssurCard-systeem is gratis.

Quasi alle algemene ziekenhuizen in België gebruiken het AssurCard-systeem. Hierdoor heeft het ziekenhuis de zekerheid dat de facturen betaald worden binnen de 30 dagen.

De kracht van een derdebetalersysteem voor de aanvullende hospitalisatieverzekering hangt nauw samen met het aantal ziekenhuizen dat bereid is om deze vorm van dienstverlening aan te bieden. Daarom streeft AssurCard ernaar met zoveel mogelijk ziekenhuizen samen te werken.

De rol van AssurCard

Op vraag van een aantal verzekeringsmaatschappijen biedt AssurCard een derdebetalersysteem voor de aanvullende hospitalisatieverzekering.

Hiervoor baten wij een platform uit dat de communicatie ondersteunt tussen:

  • de patiënten en verzekeraars
  • de ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen

Het uiteindelijke doel is de facturen van aanvaarde opnames rechtstreeks naar de verzekeraars te zenden. Zij schieten de betalingen in naam van de patiënten voor.

We onderscheiden drie stappen

  • De patiënt meldt zijn ziekenhuisopname (met eventuele aanvaarding door de verzekeraar)
  • Het ziekenhuis bevestigt de opname via onze opname-applicatie
  • Het ziekenhuis verzendt de (elektronische) facturen naar de verzekeringsmaatschappij

AssurCard houdt de contacten tussen patiënten en verzekeringsmaatschappijen (de aangifte en acceptatie) maximaal gescheiden van die tussen de patiënten en ziekenhuizen.

Kiosk in het ziekenhuis

AssurCard biedt ieder aangesloten ziekenhuis de mogelijkheid om een gratis kiosk per site te laten plaatsen. Sommige verzekeraars kiezen dit kanaal om de aangifte door de patiënt mogelijk te maken. Zo kunnen de patiënten op elk moment van de dag met hun verzekeraars in contact komen om aangifte te doen.

Bij sommige maatschappijen kan de aangifte ook via het internet of telefonisch gebeuren.

Elektronische facturen

Om de uitbetaling te versnellen, levert AssurCard u een gratis gebruiksvriendelijke toepassing die elektronische facturen creëert op basis van de standaard magneetbandbestanden. Hiermee worden de factureringsgegevens geselecteerd en klaargemaakt voor elektronische verzending.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat de verzekeringsmaatschappijen de facturen sneller kunnen behandelen.

AssurCard is gebonden aan de Wet op de Privacy, daarom worden de elektronische facturen gedepersonaliseerd door encryptie.

Uw aanspreekpunt

Door een gemeenschappelijk platform te ontwikkelen, kunt u volgens één procedure met verschillende verzekeraars samenwerken. De samenwerkingsovereenkomst sluit u met AssurCard af. Zo hoeft u niet met elke verzekeraar afzonderlijk te overleggen.

Wij zijn dan ook uw aanspreekpunt voor praktische vragen, operationele problemen of suggesties om bestaande procedures te verbeteren.

Patiënten die informatie opvragen over de waarborgen van hun verzekeringspolis, verwijst u meteen door naar hun verzekeringsmaatschappij. Dit derdebetalersysteem is immers verbonden aan een polis afgesloten tussen de patiënten en hun verzekeraars.

Beslissingen over het toekennen van een kaart of het voorschieten van facturen kunnen alleen de verzekeraars nemen. AssurCard heeft hierop geen enkele invloed.

Meer informatie

Wenst u meer informatie over de verzekeringspolitiek van een bepaalde verzekeraar? Dan contacteert u deze rechtstreeks. De juiste gegevens per verzekeringsmaatschappij vindt u hier.